Ved at klikke på “Accept alle cookies”, accepterer du lagring af cookies på din enhed for at forbedre webstedsnavigation, analysere webstedsbrug og hjælpe med vores markedsføringsindsats. Se vores Privatlivspolitik for mere information.

Ny Sø- og Handelsretsdom af 28. november 2018: Spørgsmål om skibsmægler var ansvarlig for mulig bunkerolieforurening fra skib under Bunkeroliekonventionen

WSCO

Med Bunkerskonventionen (International Convention on Civil Liability for Bunker Oil Pollution Damage) af den 23. marts 2001 er indført et objektivt ansvar for forureningsskade forvoldt af bunkerolie. Dette objektive ansvar påhviler efter konventionen en række personer, der er involveret i skibets drift, herunder skibets “manager” og “operator”. Med dommen fastslog Sø- og Handelsretten, at en befragtningsmægler eller kommerciel manager der ikke er beskæftiget med skibets operationelle drift i teknisk forstand, men alene er engageret med henblik på at tilvejebringe laster / kommercielle kontrakter til skibet, falder uden for definitionen af de ansvarlige ansvarssubjekter iht. konventionen og sølovens § 183.

Læs hele artiklen/dokumentet her
Text Link
This is some text inside of a div block.