Ved at klikke på “Accept alle cookies”, accepterer du lagring af cookies på din enhed for at forbedre webstedsnavigation, analysere webstedsbrug og hjælpe med vores markedsføringsindsats. Se vores Privatlivspolitik for mere information.

Retssag kunne føres imod dansk rederi i Danmark, uanset at der var indgået aftale om, at tvister skulle afgøres ved High Court i London

WSCO

Østre Landsret har den 25. februar 2020 truffet afgørelse i en sag om, hvorvidt et dansk rederi, der  havde påtaget sig at udføre søtransport af containere fra Kina til Danmark, kunne sagsøges i Danmark, selvom der mellem kravstileren og rederiet var indgået aftale om værneting ved High Court i London.  Østre Landsret bestemte at sagen, uanset værnetingsaftalen, kunne føres imod rederiet i Danmark.

  

Sagens faktiske omstændigheder

En dansk importør bookede søtransport af en container fra Shanghai til København til en dansk speditør,  der viderebookede transporten til et dansk rederi. Aftalen mellem speditøren og rederiet blev indgået i  Shanghai på parternes vegne af deres respektive kinesiske datterselskaber. Der blev af rederiets kine siske datterselskab, ”as agents”, udstedt en Non-negotiable waybill, søfragtbrev, der angav speditøren  som ”Consignee”. Lastehavnen (Port of Loading) var Shanghai, og lossehavnen (Port of Discharge),  var København. Søfragtbrevet henviste til rederiets almindelige betingelser, herunder en lovvalgs- og  værnetingsbestemmelse, der var sålydende:  

“26. Law and Jurisdiction 

For shipments to or from the U.S. any dispute relating to this bill of lading shall be governed by U.S. law and the United States Federal Court of the Southern District of New  York is to have exclusive jurisdiction to hear all disputes in respect thereof. In all other  cases, this bill of lading shall be governed by and construed in accordance with English  law and all disputes arising hereunder shall be determined by the English High Court of  Justice in London to the exclusion of the jurisdiction of the courts of another country.  Alternatively and at the Carrier’s sole option, the Carrier may commence proceedings  against the Merchant at a competent court of a place of business of the Merchant.” 

Under sejladsen kom skibet ud i hårdt vejr og mistede tre containere i Middelhavet.  

Speditøren blev holdt erstatningsansvarlig af den danske importør og dennes vareassurandører, og der  blev anlagt retssag imod speditøren i København. Speditøren adciterede rederiet til retssagen med krav  om friholdelse. Rederiet påstod sagen afvist med henvisning til værnetingsaftalen i søfragtbrevet, hvor efter High Court i London havde enekompetence til at afgøre tvisten. Speditøren gjorde gældende, at  sagen kunne føres i København uanset værnetingsaftalen og gjorde til støtte herfor gældende:  

  • at både speditøren og rederiet var danske selskaber med hjemting i Danmark, • at der var tale om en søtransportaftale, hvor destinationen (udleveringsstedet) var i København,  
  • at aftalen var omfattet af søloven, og at sølovens værnetingsregel om værneting i København  alene kan fraviges, hvis værnetingsaftalen skal anerkendes iht. Bruxelles I-forordningen, og
  • at konventionen ikke kunne finde anvendelse, da der ikke var tale om en ”international sag”,  idet sagen ikke havde nogle internationale aspekter og ingen tilknytning til London. 

Rederiet gjorde her overfor gældende, at værnetingsaftalen i søfragtbrevet skulle anerkendes iht. Bru xelles I-forordningen, idet der var tale om en ”international sag”,  

  • idet containeren blev afsendt fra Kina,  
  • idet transportaftalen var indgået i Kina og søfragtbrevet var udstedt i Kina af rederiets datterselskab til speditørens kinesiske datterselskab, og  
  • idet containerne faldt over bord i Middelhavet. 


Østre Landsrets afgørelse 

Landsretten stadfæstede byrettens afgørelse og fastslog, at sagen imod rederiet kunne føres i Danmark.  Retten udtalte herved: ”Parterne er enige om, at værnetingsaftalen nyder forrang frem for de præceptive  værnetingsregler i søloven, hvis aftalen om transporten af godset har en sådan tilknytning til flere lande,  at retsforholdet kan anses som internationalt. Efter bevisførelsen tiltræder landsretten, at den konkrete  aftale om transport af gods fra Shanghai til Danmark ikke er et internationalt retsforhold. Landsretten  lægger ved vurderingen vægt på, at både [rederiet] og [Speditøren] er danske virksomheder med ho 

vedkontor i Danmark, og at leveringsstedet for godset er i København, hvor modtageren [NN] er, som  ligeledes har hjemting i Danmark. Henset hertil, findes den omstændighed, at transportaftalen er indgået  mellem på den ene side et kinesisk selskab, [speditørens datterselskab], der efter det oplyste udsteder  transportdokumenter som agent for speditøren, og - på den anden side - et kinesisk selskab, [Rederiets  datterselskab], som agent for rederiet, samt den omstændighed at godset blev transporteret fra Shan 

ghai til Danmark og angiveligt bortkom grundet en storm i Middelhavet ud for Algeriet, ikke at medføre,  at retsforholdet er internationalt.” 


Bemærkninger 

Det følger af sølovens § 310, at søgsmål kan anlægges i Danmark imod rederier, der modtager gods til  transport – eller udleverer gods fra transport – i Danmark. Reglen gælder dog ikke, hvis der er indgået  en værnetingsaftale iht. Bruxelles I-forordningen, der udelukker dansk værneting.  

Det antages, at Bruxelles I-forordningen alene finder anvendelse på ”internationale sager”, uden at dette  dog fremgår udtrykkeligt af forordningen, ligesom den heller ikke indeholder nogen definition af hvad  der udgør en ”international sag”. En sådan definition er imidlertid indeholdte i Værnetingsaftalekonven tionen, jf. Art. 1, litra 2, der angiver, at en sag er ”international”, medmindre parterne har hjemsted i  samme kontraherende stat, og alle andre relevante forhold i sagen end den valgte domstols beliggen hed udelukkende har tilknytning til den pågældende stat. Det er værd at holde sig for øje, at Værne tingsaftalekonventionen ikke omfatter ”godstransport”, og den finder således ikke anvendelse ved sø transport af gods. Østre Landsret kom frem til at sagen imod rederiet ikke var ”international”, og at  Bruxelles I-forordningen derfor ikke kunne anvendes, hvorved værnetingsaftalen i søfragtbrevet ikke  kunne påberåbes af rederiet.  

Det er ikke klart, hvilken definition af en ”international sag”, landsretten har anvendt. Det følger f.eks. af  retsplejelovens § 225, at Sø- og Handelsretten har kompetence i ”internationale sager”, og den anvendte  begrebsanvendelse er her, at en sag er ”international”, såfremt sagens genstand er international. Af bemærkningerne til retsplejelovens § 225 fremgår, at en sag er ”international”, hvis den vedrører virk somheder i forskellige lande, eller der er tale om ”en erhvervsmæssig tvist mellem erhvervsvirksomhe der i samme land, der f.eks. udspringer af en international vejtransport eller en international søtransport”.  

Med Østre Landsrets dom er det fastslået, at retssag i en række tilfælde vil kunne anlægges i Danmark  imod rederier og søtransportører, uanset at der er indgået værnetingsaftale, der udpeger en udenlandsk  ret som enekompetent.

Læs hele artiklen/dokumentet her
Text Link
This is some text inside of a div block.