I dansk ret gælder der ikke et krav om, at trailere og sættevogne, der efterspændes en trækker, skal være omfattet af en selvstændig motoransvarsforsikring. Traileren vi være omfattet af trækkerens lovpligtige motoransvarsforsikring. Hvis en dansk indregistreret trailer imidlertid benyttes i Tyskland eller Spanien, er retstillingen anderledes, og ejeren af traileren ifalder selvstændigt ansvar for skade, som forvoldes, når traileren er tilkoblet en trækker. I sådanne tilfælde kan ejeren ifalde regresansvar i Danmark. Det har Højesteret afgjort ved en dom af 9. september 2025
Faktiske omstændigheder:
En dansk trailerudlejer havde udlejet to trailere, der blev benyttet til udførelse af international vejtansport.
Den 6. juni 2016, medens den ene udlejede trailer blev trukket af en polsk indregistreret trækker, påkørtes en tysk indregistreret personbil. Ved påkørslen blev personbilen beskadiget.
Den 13. september 2016, medens den anden trailer blev trukket af en litauisk indregistreret trækker, påkørtes en personbil, således at personbilen blev beskadiget.
I henhold til den tyske og spanske færdselslov er ejeren af trækkeren og af traileren solidarisk ansvarlige over for en skadelidt for den skade, som er forvoldt af trækkeren og traileren i kombination.
Kaskoforsikrerne for de beskadigede personbiler fremsatte krav om dækning over for henholdsvis det tyske grøntkortbureau (Deutsches Büro Grüne Kart) og spanske grøntkortbureau (Oficina Española de Aseguradores). Grøntkortbureauerne dækkede skaderne og fremsatte krav om dækning over for DFIM (Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring), der godtgjorde erstatningsbeløbene og krævede skadesudgifterne betalt af trailerudlejeren med henvisning til, at trailerne måtte anses at være uforsikrede. Trailerudlejeren afviste kravene og henviste til, at trailerne ikke efter dansk ret var uforsikrede, idet de var dækket under trækkernes motoransvarsforsikring, og at der derfor ikke var grundlag for, at DFIM kunne fremsætte noget regreskrav.
Trailerudlejeren fik medhold i Østre Landsret, der frifandt trailerudlejeren. Dommen blev af DFIM anket til Højesteret, der dømte trailerudlejeren til at betale erstatning.
Højesterets dom:
Ved sin dom fastslog Højesteret, at trailerudlejerens ansvar for skaderne skulle bedømmes efter henholdsvis tysk og spansk ret, idet skaderne var indtrådt i disse lande.
Højesteret udtalte herefter, at trailerne efter tysk og spansk ret måtte anses at være uforsikrede, idet der ikke var tegnet selvstændig ansvarsforsikring for trailerne.
Højesteret udtalte i den forbindelse:
”Det [fremgår] af besvarelserne fra de to grønkortbureauer, at retsstillingen efter tysk og spansk ret er sådan, at grønkortbureauet, der har udbetalt erstatning i anledning af en uforsikret skadevolders ansvar, indtræder i skadelidtes rettigheder og kan gøre regres mod ejeren af det uforsikrede køretøj
[…] Det fremgår af besvarelserne fra de to grønkortbureauer endvidere, at der på tidspunktet for færdselsuheldene i såvel Tyskland som Spanien var krav om selvstændig ansvarsforsikring af trailere […] Kravene må herefter rettes mod [trailerudlejeren] som ejer af de to trailere.
Da DFIM som dansk grønkortbureau har afholdt reparationsudgifterne i de to sager svarende til andelen af [trailerudlejerens] ansvar efter henholdsvis tysk og spansk ret, er DFIM berettiget til at rette regreskrav mod Krone som sket.”
Bemærkninger til Dommen:
Det følger af dommen, at en trailer, der er efterspændt en trækker, anses at være uforsikret i Tyskland og Spanien, hvis der ikke er tegnet en selvstændig ansvarsforsikring for traileren. Den anses med andre ord ikke som forsikringsdækket, selvom den måtte være omfattet af trækkerens ansvarsforsikring iht. dansks ret, hvis der forvoldes skade ved benyttelse af traileren i de pågældende lande. Konsekvensen af dette er, at ejeren af traileren kan pålægges motoransvar for skade, som den trækkende enhed forvolder med traileren tilkoblet. Udlejere af trailere vil således skulle sørge for, at der er tegnet selvstændig ansvarsforsikring for trailerne, når disse skal benyttes i Tyskland eller Spanien. Det er ikke helt klart, om en speditør, der har lejet en trailer og som måtte være registreret som bruger af traileren, tilsvarende kan ifalde motoransvar, hvis traileren overlades til en vognmand, der benytter den ved kørsel i Tyskland og Spanien, men dette vil formentlig være tilfældet.